|
Navzdory této nelichotivé východiskové
situaci se pokusila jedna lotyšská firma oprášit jejich zašlou slávu a
vyvinula nový imobilizér SKY BRAKE DD2+. I když jeho podstatou je pořád to
samé – rozpojit některý důležitý elektrický okruh, jeho technologické
provedení a přidané funkce jsou nadmíru vymakané a zaujmou převážně
odborníky. |
Řídicí jednotka
Toto je ihned úvodní překvapení. Její rozměry jsou tak malé, že se
téměř zdá, že vevnitř nic není. S umístěním tedy nebude žádný problém.
Použitý řídicí procesor je aktuální novinkou na trhu. Blokovací
okruh tvoří zabudované relé se zatížitelností 15A. Provedení plošného
spoje je na velmi vysoké úrovni. Zapojení sestává jen z pěti vodičů,
je poměrně jednoduché a zvládne ho i amatér. Zařízení je napájené od
zapalování, čož znamená, že v průběhu hlídání auta nemá žádný odběr z
autobaterie |
Jednou ze zajímavých výhod SKY BRAKE DD2+
je, že po montáži nejsou vidět žádné známky toho, že v autě je namontovaný
dodatečný imobilizér. Žádné LEDky, čtečky, tlačítka nebo cokoliv jiné.
Dokonce, jak bude popsáno níže, ani jeho používání nic nesignalizuje. Takže
pro případného zloděje se taková nástraha může stát opravdu nečakaným
překvapením, na které nebude dopředu připravený. |
Jednou ze zajímavých výhod SKY BRAKE DD2+
je, že po montáži nejsou vidět žádné známky toho, že v autě je namontovaný
dodatečný imobilizér. Žádné LEDky, čtečky, tlačítka nebo cokoliv jiné.
Dokonce, jak bude popsáno níže, ani jeho používání nic nesignalizuje. Takže
pro případného zloděje se taková nástraha může stát opravdu nečakaným
překvapením, na které nebude dopředu připravený. |
|
 |
|
Používání
Způsob ovládání imobilizéru spočívá pouze v jediné věci: mít
ovladač u sebe.
Při vypnutém zapalování je okruh imobilizéru rozpojený. Po zapnutí
zapalování se okruh spojí, tedy lze nastartovat. Zároveň však řídicí
jednotka začne vysílat inicializační impulzy určené pro ovladač. Ten když
je zachytí, začne vysílat zpátky řídicí jednotce na ně odpověď obsahující
(měnící se) správnou kódovou kombinaci. Na to, aby se tak stalo, musí být
ovladač ve vzdálenosti do 5 metrů od auta. Dostane-li řídicí jednotka
správnou odpověď, imobilizační okruh zůstane spojený a auto může jet.
Nedostane-li ji v průběhu 30 sekund od zapnutí zapalování, okruh přeruší a
neumožní s autem odjet. |
Protiúnosový režim
Řídicí jednotka a ovladač si spolu v pravidelných intervalech
„povídají“ v průběhu celé doby zapnutého zapalování. To znamená, že pokud by
se v průběhu jízdy jejich komunikace přerušila, imobilizér po 30 sekundách
rozpojí okruh a auto znehybní. Tato funkce je vlastně protiúnosovým
režimem, pokud by někdo chtěl ukrást auto násilím přímo řidiči. Ten vystoupí
z auta, počká 30 sekund a půjde si vzít auto ze vzdálenosti maximálně
několik set metrů, nejlépe za asistence policie.
Na rozdíl od různých autoalarmů, kde je pro aktivování této funkce
potřeba před násilným opuštěním auta něco stlačit nebo přepnout, je to u
tohoto zařízení vyřešené opravdu excelentne. V případě takovéto stresové
situace si totiž nevzpomenete ani na vlastní jméno, natož jak se cosi zapíná
či aktivuje. Faktem však zůstává, že naštěstí v našich zeměpisních šířkách k
únosům aut prakticky nedochází.
Aby však všechno včetně protiúnosové funkce fungovalo tak, jak má, je
potřebné dbát na jednu důležitou věc: |
Nošení ovladače
Celé zařízení má smysl jen za jediné podmínky: ovladač je nezbytné
nosit odděleně od klíčů od auta. Má to více důvodů:
Ukradl-li by vám někdo klíče od auta (na kterých zpravidla visí dálkový
ovladač alarmu), auto nenastartuje, protože se imobilizér nedeaktivuje.
Pokud byste se přece jenom stali obětí únosu auta, protiúnosová funkce by se
neaktivovala, houpal-li by se vesele ovladač imobilizéru na klíčích v
zapalování.
Toužil-li by váš dorůstající potomek projet se na autě, protože vy jste pryč
a klíče od auta jsou na věšáku, bez ovladače imobilizéru se může jet tak
akorát projet na kole.
Aby se lépe odolávalo pokušení pověsit ovladač na klíče, výrobce naň záměrně
neumístil žádné ouško, které by to umožnilo.
Kam tedy s ním? Díky poměrně malým rozměrům by bylo vhodné mít ovladač v
peněžence anebo u řidičského průkazu.
Jak již bylo popsáno výše, imobilizér je v autě prakticky „neviditelný“.
Proto chcete-li toto tajemství uchovat i při návštěvě autoservisu,
ponechejte ovladač schovaný kdekoliv v autě a nikdo nic nezjistí. |
|
 |
|
Pro případ případů
Každé zabezpečovací zařízení je dvojsečná zbraň. Porouchá-li se
něco, neumožní pohnout s autem ani jeho majiteli. Proto většina
zařízení umožňuje nastavení servisního režimu bez použití originálního
ovladače. Podobně je tomu i u SKY BRAKE DD2+. V jeho výbavě je karta
velikosti kreditky, na které se nachází 4-místný číselný kód, jenž se
zadává postupným zapínáním/vypínáním zapalování. Po zadání správné kombinace
se imobilizér odblokuje. Aby kód zůstal utajený před nepovolanýma očima, je
na kartičce překrytý vrstvou, kterou je nejprve třeba setřít jako u
stíracího losu. |
|
 |
|
Zdvojení imobilizačních okruhů
SKY BRAKE DD2+ disponuje jen jedným imobilizačním okruhem. Běžně ovšem
imobilizéry disponují dvěma resp. až třema okruhy. I takovouto
variantu výrobce umožňuje a řešení je opět originální.
Namísto jednoduchého přidání dalšího rozpájecího relé (resp. tranzistoru),
je druhý okruh řešený samostatným zařízením, které plní funkci rozpájení
druhého okruhu, avšak s hlavní jednotkou komunikuje bezdrátově, není tedy
propojen s žádným vodičem a může být umístěn kdekoliv v autě. Objevil-li by
zloděj hlavní jednotku imobilizéru a odpojil ji, druhou nelze po káblech z
té první vystopovat a zůstane zablokovaná. Dobrým řešením může být umístění
druhé jednotky do zadní části auta a blokovat přes ní přívod paliva.
Toto dvojokruhové řešení bohužel není součástí základní výbavy a výrobce ho
nabízí pouze za příplatek |
|
 |
|
Další funkce
Do ovladače je možné pomocí samostatného zařízení připojeného k PC
naprogramovat údaje o autě, jako jsou typ auta, VIN, datum montáže, počet
naprogramovaných ovladačů, počet nainstalovaných imobilizačních okruhů a
jiné. Tyto informace by ovšem byly víc nápomocné pojišťovnám při odhalování
pojistných podvodů než majiteli auta.
Vyšší verze imobilizéru obsahuje i pohybový detektor, který zajistí
zablokování auta pouze v případě, že se auto pohne. Když auto stojí, motor
běží libovolně dlouho. Toto může být taky docela zábavný hlavolam pro
zloděje, když se mu pokaždé povede ujet jen pár metrů. |
Závěr
SKY BRAKE DD2+ je zajímavým a technicky velmi dobře propracovaným
zpestřením nabídky zabezpečovacích zařízení. I když v kategorii imobilizérů
nemá prakticky konkurenci, je otázkou, jak si dokáže na trhu poradit s
faktem, že díky sériovým imobilizérům se tyto dodatečně montované staly
nezajímavými. |
Výhody
+ žádné části zařízení nejsou viditelné a ani navenek se jeho
přítomnost žádným způsobem neprojevuje
+ miniaturní rozměry, bezproblémové umístění
+ dobré využití i u motocyklů, ovladač může být uložený v kombinéze a není
potřeba ho nikdy vyjímat
+ ochrana auta před neoprávněným používáním (např. dětma)
+ nulový odběr proudu |
Nevýhody
- potřeba měnit baterii v ovladači
- potřeba nosit ovladač odděleně od klíčů od auta
- vyšší cena
- nechrání auto před odtažením anebo vykradením |
|
|